Riisitunturilla

Jes, aivan mahtavaa. Vihdoinkin koitti kevätloma ja auton nokka kohti Lappia. Tällä kertaa emme lähteneet normaalia reittiämme kohti Muoniota, vaan suuntasimme katseemme ensin Kuusamoon. Siitä onkin pitkä tovi, kun itse Kuusamon maisemissa olen käynyt. Jyke sen sijaan eräopaskoulun aikoihin vietti kuukauden päivät Kuusamossa työharjoittelun merkeissä.

Kuusamoon vie tie aikaisin aamulla, jotta ehtisimme edes hieman fiilistelemään Kuusamon tienoita ennen nukkumaan menoa.

Jyke oli varannut meille hyvissä ajoin Airbnbn kautta yösijan Kuusamon keskustasta. Valintamme tähän asuntoon johtui sen hyvästä sijainnista ja lemmikkiystävällisyydestä.

Kaikki asuntoon liittyvät asiat hoituivat joustavasti ja kätevästi. Itse asunto oli siisti ja materiaalit helposti putsattavissa. Kaikki elämään tarvittava löytyi käden ulottuvilta. Myös Muru oli huomioitu omilla ruokakipoilla, sekä ihanana yllätyksenä Murulle oli laitettu pari herkkuluuta esille. Joten olimme todella tyytyväisiä valintaamme.

Kuusamon keskusta itsessään oli todella hiljainen.

Kuusamoon vie tie varmaankin enemmän Rukakeskukseen turisteja, kuin tänne itse cityyn. Hyvä oli silti tämäkin nähdä, kun vielä lähellä yövyttiin. Hesburger tarjosi meille illan aterian ja asunnossa oleva netflix illan elokuvan ( omilla tunnuksilla ).

Makoisan yön erinomaisessa sängyssä nukkuen sekä aamupalan jälkeen kokosimme taas kimpsumme ja lähdimme ajamaan kohti Riisitunturia.

Riisitunturilla

Kuusamoon vie tie meidät upeille näkymille aurinkoisessa säässä. Tänään on aika valloittaa Riisitunturi.

Kuusamoon

Ajatuksena on kiertää Riisin rääpäsy niminen reitti jalkasin Riisitunturin kansallispuistossa. Rohkeasti lähdimme matkaan ilman lumikenkiä ja se toikin lievää haastetta kulkuumme myöhemmin ylempänä.

Reitti alkoi kapeahkona hyvin tallattuna polkuna lievästi ylöspäin kohti huippua. Jos meillä olisi ollut lumikengät jalassa, olisi voinut hieman seikkailla hangessa. Tallatun väylän rinnalla kulki huono hiihtolatu. Näytti aika hankalalta erään hiihtäjän kulku, joka siinä samoihin aikoihin lähti nousemaan Riisitunturia ylöspäin.

Mutta ne maisemat. Kertakaikkiaan upeat. Keväinen aurinkoinen sää vielä auttoi tässä elämyksessä.

Riisitunturin huippua kohti alkoi Riisin rääpäsy reitin puustoinen osuus jäämään taaksepäin ja näkymät avautuivat kauniisti.

Kuusamon Riisitunturilla

Tunturin huipulla oli aurinko tehnyt tehtävänsä ja reitti eteni hieman vaikeammin kulkien. Lumi oli auringon lämmittäessä pehmennyt ja useampi askel upposi syvään lumeen. Tässä kohdin lumikengät olisivat olleet paikallaan. Hyvin kuitenkin matkasta selvisimme ja pääsimme laskeutumaan tunturin toiselta puolelta Riisitunturin majalle.

Löysimme autiotuvan, jossa voi nauttia eväitä ja levähtää tai vaikkapa yöpyä. Pihapiiristä löytyy myös puuvaja ja itselleni aina tarpeellinen huussi.

Jostain läheltä kuulimme ääniä ja ilmassa tuoksui käristetty makkara. Muru vei meidät tuoksun perässä isolle laavulle, jossa jo kaksi perhettä olivat asettuneet eväidensä äärelle. Sopu sijaa antaa ajattelimme ja liityimme seuraan.

Kuusamoon

Laavulta matkaa oli jäljellä enään pari kilometriä takaisin lähtöpaikalle. Upeita maisemia saimme vielä ihailla. Pilvetkin olivat taivaalta jonnekin kaionneet.

Hieno reitti ja maisemat kohdillaan. Helppo kulkeakin, vaikka ylhäällä haasteita lumen kanssa olikin. Ihmetyksen aiheutti ainoastaan retkeilijöiden vähyys, sillä sunnuntai oli loistava päivä retkeilyyn.

Tänään on tarkoitus jatkaa vielä matkaa. Kuusamosta vie tie kohti Muonion mökille. Käymme ostamassa loput ruokatarvikkeet ja muut matkan varrella sijaitsevasta Rovaniemen Prismasta.

Tiedämme, että olemme mökillä vasta joskus puolen yön paikkeilla, mutta ei se lomalaisia haittaa. Onneksi päivät ovat pidentyneet ja saamme vielä pitkään ihailla kauniita Lapin maisemia matkan taittuessa.

Uusi odottamaton yllätys olikin meitä vastassa, kun saavuimme mökkitielle. Siitä enemmän seuraavassa postauksessa.

keväisin terveisin caro ja jyke